Bliv en bedre kollega

Bliv en bedre kollega

.. en bedre forældre, en bedre ven, en bedre kæreste m.m.

Har du prøvet at blive afbrudt midt i en sætning, af disse kommentarer “ja, det er ligesom vores .. dit og dat”  eller “det kender jeg godt, jeg har altid sådan en hovedpine når …bla bla ”  Alt i mens du tænker, “det var overhovedet ikke det jeg mente …”

Så slå ørerne ud

billede lyt

Hvis det er dig der afbryder på denne måde, vil din kollega vil ikke føle sig hørt, når han/hun har noget på hjertet, din leder vil mene, at du ikke forstår budskabet, og din bedste ven bliver træt af, at du aldrig lytter.

Man får jo lyst til at sige, SÅ LYT DOG! 

Vi har trukket linjerne lidt op, og præsenterer her to meget forskellige måder at lytte på. Det er slet ikke så svært, men det kræver at du er bevidst om det – og det bliver du når du har set de to typer for lytning.

 

 

Lytte niveau 1

Du lytter samtidigt med at du gerne vil give gode råd, fortælle egne historier og hvad du selv kender til, se kendetegnene her:

  • Hvad kan jeg genkende fra egen situation
  • Hvad betyder det for mig
  • Hvad synes jeg om det jeg hører
  • Hvad minder det mig om
  • Lytter og kommentere for selv at blive klogere, ikke for at gøre den anden klogere
  • Råd gives fra eget liv
  • Lytter og fortæller er på ligeværdigt niveau

Niveau 1 kaldes for DEN INDRE LYTNING eller SELVOPTAGET LYTNING, og du kan risikere kun at høre det du vil høre, og dermed misforstå store dele af budskabet. Din kollega vil ikke føle sig hørt, hvis vedkommende har noget på hjertet, din leder vil mene at du ikke forstår budskabet, og din bedste ven bliver træt af at du aldrig lytter.

 

Lytte niveau 2

Du lytter på det den anden siger, uden at afbryde. Du lytter efter hvad den anden har af behov inden du svarer, se kendetegnene her:

  • Hvad betyder denne historie for fortælleren
  • Hvilke spørgsmål ville være værdifulde at stille lige nu
  • Glem egne antagelser, og forsøg at forstå hvad der er på spil for den anden
  • Lyt efter de ønsker der måtte være hos den anden
  • Gentager den andens sætning, for at sikre egen forståelse: Så det du oplever er at..
  • Reflekterer højt: okay så det betyder at..
  • Egne erfaringer, oplevelser, følelser osv holdes udenfor samtalen indtil man har forstået den anden

 

Niveau 2 kaldes for FOKUSERET LYTNING og er kendetegnende ved fordomsfrihed og nysgerrighed. Ved at være stille når den anden taler, og spørge mere ind i stedet for at tale om egne oplevelser, vil den anden føle sig hørt, og vil også få mulighed for at finde egne svar.

Det kræver lidt opmærksomhed, men bare spring ud i det, dine kolleger vil elske dig for det.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niveau 3: GLOBAL LYTNING Ingen mentale modeller. Vi lytter til mere end ordene. Bruger alle sanser! Vi lever os ind i det usagte, kropssprog og tonefald. Vi skal opfange hvilken effekt vores tilbagemelding har.

 

Kendetegn:

Hvordan er atmosfæren i rummet

Hvordan er energien mellem os

Hvordan er fortællers kropssprog

Hvad siger min mavefornemmelse

Hvad sker der ellers i rummet, er der andre der indvirker på det vi taler om

Hvilke følelser kommer til udtryk

 

Bruger metaforer:

Du virker meget levende i dine bevægelser, hvad er det der giver dig den energi?

Du ser ked ud af det, hvad tynger dig lige nu?

Du virker farverig i din fortælling, er det vigtigt for dig at være kreativ?

 

 

 

GejstGruppen